توضیحات:

هرچند خرید کردن کار بسیار لذت بخشی است، اما بسیاری از افراد پس از خرید احساس پشیمانی کرده و تصور می‌کنند که اشتباه کرده‌اند. حتی اگر این‌گونه افراد، زمان زیادی را بابت انتخاب کالای موردنیاز خود صرف کنند، باز هم وقتی به منزل می‌آیند احساس خوبی ندارند. در این بخش از جوان ایرانی برای شما روش‌هایی را بیان می‌کنیم تا بتوانید از احساس پشیمانی پس از خرید جلوگیری کنید.

علت احساس پشیمانی پس از خرید

برخی از افراد پس از خرید با خود تصور می‌کنند که می‌توانستند با این هزینه، گزینه‌های بهتری را برای خرید در نظر بگیرند‌ و پس از آن احساس پشیمانی می‌کنند.

یکی دیگر از علت‌های پشیمانی این است که با خود تصور می‌کنند اگر به جای این محصول، محصول دیگر از برند دیگر را می‌توانستند خریداری کنند برای آن‌ها مناسب‌تر بود. درواقع احساس می‌کنند برند بهتر با هزینه کمتر برای آن‌ها در دسترس است.

علت دیگر پشیمانی این است که فرد جزو آن دسته از افرادی است که به صورت احساسی تصمیم می‌گیرد و در لحظه تصور می‌کند که به آن کالا نیاز دارد، سپس آن را می‌خرد. بعد از آن احساسمی کند که نیازی به این لباس یا وسیله را نداشته است. در این صورت احساس بدی از خرید خود خواهد داشت.

برخی دیگر از افراد نیز دچار وسواس خرید هستند. درواقع این‌گونه افراد با خرید خود باعث کاهش تنش و اضطراب می‌شوند، ولی پس از آن احساس ندامت و پشیمانی می‌کنند. آن‌ها نسبت به خرید وسایل غیرضروری رفتار غیرقابل‌کنترل شده‌ای داشته و همچنین احساس نیاز شدیدی به هر نوع کالایی دارند.

 

تأثیر پشیمانی بر روح و جسم

فردی که مدام پس از خرید و یا کلاً پس از هر کاری دچار پشیمانی می‌شود، ممکن است اشتهای او تغییر کند و یا دچار اختلالات خواب شود. چنین فردی مبتلا به دردهای عضلانی و سردرد خواهد شد. همچنین در برخی از مواقع نشخوار ذهنی فرد را مبتلا به افسردگی و یا اعتماد به نفس ضعیف می‌کند.

همچنین پشیمانی باعث ایجاد غم و ناراحتی درون افراد شده و آن شخص مدام خشم داشته و احساس شرمندگی می‌کند. درواقع اگر شما پس از انجام خرید و یا هر کاری پشیمان شوید، این احساس مانع شادی شما خواهد شد.

بنابراین اجازه ندهید این‌گونه احساس‌های منفی در شما باقی بماند و هر چه سریع‌تر به دنبال درمان آن باشید.

 

روش‌های جلوگیری از پشیمانی پس از خرید

اگر راه‌حل‌هایی که در ادامه بیان می‌شود را به کار بگیرید و رعایت کنید، مطمئن باشید که پس از خرید از انتخاب خود لذت خواهید برد.

تحقیق قبل از خرید

حتماً در مورد کالای کالایی که قصد خرید آن را دارید، تحقیقات لازم را انجام دهید. در گوگل آن جنس موردنظر خود را جستجو کرده و نظرات مردم را بخوانید به ویژه اگر قصد خرید کالای گران‌قیمت مانند خرید اتومبیل، خانه، لوازم الکترونیکی، جواهرات و مواردی از این قبیل را دارید، تحقیقات گسترده‌ای را قبل از خرید انجام دهید.

قبل از خرید، کمی صبر کنید

اگر قصد خرید کالای گران‌قیمتی دارید حتماً قبل از آن به مدت یک روز یا یک هفته صبر کنید، سپس اگر باز هم احساس نیاز به خرید آن کالا را دارید اقدام کنید. در روزهای اول احساس شادی و هیجان بیش‌ازحد دارید که به مرور کاهش می‌یابد. ولی اگر این احساس شما کاهش نیافت و همچنان قصد خرید آن کالا را دارید نسبت به خرید آن اقدام کنید.

داشتن فضای کافی برای نگهداری

دقت کنید که اگر در منزل فضای کافی برای نگهداری آن کالا را دارید، سپس نسبت به خرید آن اقدام کنید. بسیاری از افراد در منزل وسایلی دارند که هیچ‌وقت از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و این‌گونه لوازم باعث بی‌نظمی خانه می‌شود. بنابراین در نظر بگیرید که آیا فضای مناسب برای نگهداری آن وسیله در خانه وجود دارد یا خیر.

اصلاح اشتباهات گذشته

برای اینکه از پشیمانی پس از خرید جلوگیری کنید تا جای ممکن اشتباهات خود را اصلاح کنید و اجازه ندهید که خریدهایی که انجام داده‌اید و یا حتی انجام نداده‌اید، باعث پشیمانی شما شود‌‌. به عنوان مثال اگر قرار است هدیه به کسی بدهید و از انجام دادن آن پشیمان هستید، با او تماس گرفته و هدیه را خریداری کرده و به عنوان کادو به او بدهید. همچنین اگر خریدی انجام داده‌اید و باعث پشیمانی شما شده، آن خرید را پذیرفته و لذت ببرید. مراقب باشید که هر چه سن شما بالا می‌رود احساس پشیمانی در شما ممکن است بیشتر شود، چون اصلاح اشتباهات سخت‌تر می‌شود.

کسب تجربه از خریدهای قبلی

اگر شما درگذشته خریدی انجام داده‌اید که منجر به پشیمانی شما شده و یا در مورد آن مدام فکر و خیال می‌کنید و اما نمی‌توانید آن را مرجوع کنید، از پشیمانی دست برداشته و از آن خرید اشتباه تجربه کسب کنید و سعی کنید در آینده آن را تکرار نکنید.

در دنیای مجازی و واقعی هم همین‌طور عمل کنید. به عنوان مثال ممکن است شما در شبکه‌های اجتماعی پستی منتشر کرده‌اید که باعث ناراحتی خودتان شده است، اما حتی اگر پاک آن پست را حذف کنید، دیگران مشاهده کرده‌اند و شما مدام احساس پشیمانی دارید که چرا آن اطلاعات را منتشر کرده‌اید. در این مواقع احساس پشیمانی فایده‌ای برای شما نخواهد داشت، بلکه سعی کنید دیگر آن اشتباه را تکرار نکنید‌. وقتی این روحیه را درون خود تقویت کنید، پس‌ازاینکه تصمیم قطعی به خرید گرفتید هیچ‌وقت دچار احساس نگرانی نخواهید شد.

عدم سرزنش خود

بسیاری از افراد، دیگران را به راحتی بخشیده اما خودشان را هیچ‌وقت نمی‌بخشند. درواقع ممکن است حتی درگذشته‌ی خیلی دور خریدی انجام داده‌اید که باعث غم و ناراحتی شما شده است. در این مواقع خودتان را به‌هیچ‌وجه سرزنش نکنید بلکه به خودتان حق دهید که شاید مجبور بوده‌اید و یا تصادفی آن خرید را انجام داده‌اید. بنابراین خود را بخشیده و سعی کنید در خریدهای بعدی بیشتر مراقب انتخاب‌های خود باشید.

هدیه دادن خریدهای غیرضروری

علاوه بر مورد فوق ممکن است شما درگذشته خریدهایی را انجام داده باشید که برای شما ضروری نبوده و تا هم‌اکنون موردنیاز شما نشده است. بپذیرید که بسیاری از افراد موفق در زندگی‌شان این خریدها را انجام می‌دهند. اما مهم این است که اگر خرید خودشان را دوست ندارند و یا بعد از مدت‌ها موردنیازشان قرار نگرفت، آن وسیله را هدیه داده و یا اینکه در پلتفرم‌هایی مانند دیوار به فروش می‌رسانند.

پذیرش و گذشت

طی تحقیقات انجام شده بسیاری از افراد در زندگی دچار پشیمانی می‌شوند، به ویژه در مسائل عاطفی، عاشقانه، خانوادگی، شغل، خرید و مواردی از این قبیل این احساس در آن‌ها بیشتر است. به عنوان مثال پس از شکست در یک رابطه، احساس باخت می‌کنند و به‌طورکلی ناامید شده، غم و ناراحتی درون آن‌ها ایجاد می‌شود. در این صورت احساس پشیمانی کرده و خود را بسیار سرزنش می‌کنند‌. شرایطی را تصور کنید که زن و شوهر گربه خانگی را با توافق خود خریده و به منزل می‌آورند. اما وقتی حوصله مراقبت از این حیوان خانگی را ندارند و یا گربه دوست‌داشتنی کمی اذیت می‌کند، زن و شوهر از خرید گربه بسیار پشیمان می‌شوند. مهم این است که خیلی منطقی نگاهی به گذشته داشته باشید و بررسی کنید که کجای راه را اشتباه رفته‌اید و سعی در اصلاح آن کنید‌. درواقع بپذیرید که ممکن است تمامی انسان‌ها دچار پشیمانی شوند. شما هم یک انسان هستید و احساس پشیمانی امری طبیعی است. مهم این است که از این مرحله گذر کنید، می‌توانید آن را گربه را به کس دیگری داده که مطمئن باشید به خوبی از آن مراقبت می‌کند و یا اگر امکان آن وجود دارد گربه را مرجوع کنید.

توضیحات مفید فروشنده کالا

 

اگر فروشنده هستید و کالای مدنظر مشتری دارای ضمانت و خدمات پس از فروش است، با جزئیات در مورد آن صحبت کنید تا خیال مشتری بابت خدمات محصول راحت شود‌. همچنین در مورد مبلغ کالا به مشتری توضیح دهید که با توجه به کیفیت و جنس کالا، مبلغی که پرداخت می‌کند بسیار منصفانه است.

اگر مشتری احساس کند که کالای شما با توجه به هزینه‌ای که پرداخت کرده آن‌چنان مفید و ضروری نیست، دچار پشیمانی خواهد شد. بنابراین به خوبی توضیح دهید که این محصول چه نیازی از مشتری را برآورده می‌کند.

همچنین در مورد محصولی که قرار است به فروش برسانید، ابتدا اطلاعات کاملی را کسب کرده و سپس باصداقت تمام، آن ویژگی‌ها و مشخصات را به مشتری منتقل کنید.

 

سخن پایانی:

در این مطلب سعی کردیم به روش‌های کاربردی و مهم برای جلوگیری از پشیمانی پس از خرید بپردازیم. شما عزیزان باید بدانید که پشیمانی تأثیرات منفی روی روحیه و عملکرد زندگی شما می‌گذارد. پس این احساس را جدی گرفته و درصدد حل این مشکل تلاش کنید. در صورت لزوم می‌توانید حتی به مشاور مراجعه کرده و مشکل خود را مطرح کنید. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات انتهای مقاله نظر خود را بیان کنید.

 

 

چرا پس از خرید پشیمان می‌شویم؟ روش‌های مهم جلوگیری از آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



برنامه های درخواستی و یا پیشنهادی خود را به ما اطلاع دهید

درخواست/پیشنهاد
x
بت اسپات