توضیحات:

در میان تحقیقات گسترده‌ای که کشورهای اروپایی از چندین سال پیش در زمینه چوب ترمو صورت گرفته، کشور فنلاند جزو موفق ترین آنها بوده و با انجام جامعترین مطالعات و تحقیقات در این زمینه توانسته یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات ترمووود را تولید کند. پیرو این تولید با کیفیت، درحال حاضر بیشترین آمار صادرات ترمووود مربوط به کشور فنلاند است؛ البته سایر کشورها مانند هلند، آلمان و فرانسه نیز درصدد بهبود و ارتقای ویژگی‌های ترمووود هستند. چوب ترمو یک محصول کاملا طبیعی است که عمدتا از تنه درختان کاج و زبان گنجشک تهیه می‌گردد. کشور فنلاند پس از سال‌ها تحقیق در زمینه جنگل داری و بدست آوردن دانش فنی با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی موفق به توسعه گونه های پرورشی کاج و ایجاد جنگل های مصنوعی لازم برای صنایع ترمو وود شد و توانسته در حال حاضر یکی از بهترین تولید کنندگان چوب ترمو در جهان باشد. در سال‌های اخیر تولید کنندگان ایرانی نیز به دلیل زیبایی بصری این محصول و کاربردهای وسیع آن درصدد تولید چوب ترمو در داخل کشور هستند؛ اما به دلیل آنکه شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مناسب برای توسعه جنگل‌های موردنظر محیا نیست، به ناچار مواد اولیه یا همان چوب خام مورد نیاز این محصول و ملزومات جانبی مانند رنگ چوب از خارج وارد می شود. عمده این واردات با توجه به شرایط تحریم از کشور روسیه انجام می‌شود. متاسفانه گاهی اوقات به علت عدم استفاده از مواد اولیه مناسب و عدم توجه به فرآیند تولید ترمووود، محصول نهایی ترمووود ایرانی از کیفیت و دوام ترمووود فنلاندی برخوردار نیست. خیلی از مردم به دلیل پایین‌تر بودن قیمت چوب ترمو ایرانی آن را ترجیح می‌دهند . به راستی آیا چوب ترمووود ایرانی و ارزان انتخاب درستی است؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم برای پاسخ صحیح به این سوال را کسب کنید.

مراحل تولید ترمووود از چوب طبیعی

روش تیمار حرارتی برای اولین بار در کشور فنلاند مورد استفاده قرار گرفت و در حقیقت اتحادیه بین المللی ترمووود که مقر آن در کشور فنلاند است صاحب امتیاز این فناوری می‌باشد. عموما چوب ترمو از گونه های مختلف درختان کاج، صنوبر، توس، زبان گنجشک، کاج رادیاتا و توسکا تهیه می‌شود.

مرحله برش و خشک کردن چوب

ابتدا چوب درختان مخصوص که عموما درختان پرورشی هستند را برش داده، سایز کرده و سپس آنها را در داخل کوره‌های مخصوص چوب ترمو قرار می‌دهند. در این کوره‌ها چوب را تا دمای ۱۰۰ درجه و سپس ۱۳۰ درجه سانتیگراد تحت شرایط خاص گرما می‌دهند که این عمل باعث خشک شدن چوب و کاهش رطوبت آن می گردد.

مرحله خارج کردن رطوبت و مواد مغذی از چوب

بعد از خشک شدن چوب دمای کوره ترمووود را بالا می برند، این دما بین ۱۸۰ درجه تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد افزایش داده می‌شود. چوب ساعتها در این دما و شرایط باقی می‌ماند و تمام قسمتهای چوب تا مرکز آن به رنگ قهوای روشن در می­‌آید؛ این عمل باعث می‌شود تا کلیه صمغ و رطوبت چوب خارج شده و به صفر نزدیک شود و به دلیل دمای بالایی که چوب متحمل می‌شود تقریبا تمام جانوران میکروسکوپی، قارچ‌ها و حشرات از بین رفته و بخش عمده رزین چوب از آن خارج می شود. در هنگام استفاده از چوب ترمو با استفاده از رنگ چوب مخصوص می‌توان مقاومت محصول را در برابر حشرات و قارچ‌ها افزایش داد.

مرحله سرد کردن چوب

در این مرحله با کاهش دمای کوره چوب آرام آرام سرد می‌شود تا دمای آن به ۱۰۰ درجه سانتیگراد برسد و سپس با استفاده از بخار و پاشیدن آب دمای آن را به دمای محیط می­‌رسانند. در این مرحله چوب مجددا رطوبت جذب کرده و رطوبت نهایی آن به ۴ تا ۶ درصد می­‌رسد. با استفاده از این روش عمده خصوصیات منفی چوب طبیعی از بین رفته و چوب در مقابل سرما، گرما، بارندگی، رطوبت، حشرات و هرگونه تغییر شکل در محیط‌های بیرونی و داخلی مقاوم می‌گردد.

تفاوت ترمووود ایرانی و ترمووود فنلاندی

ترمووود ایرانی در ابتدا با استفاده از چوب کاج روسی تولید می‌شد، اما به دلیل تفاوت در کیفیت چوب خام کاج روسی نسبت به کاج فنلاندی که منجر به کیفیت پایین چوب ترمو تولیدشده بود، شرکت های تولید کننده ترمووود ایرانی مجبور به واردات چوب کاج فنلاندی شدند. بدیهی است که وجود گره ترک خورده در چوب ترمو می‌تواند بسیاری از مزیت‌های این چوب‌ها از جمله مقاومت آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. افت مقاومتی ترمووود موجب می‌شود تا نتوان از آن‌ها در نمای بیرونی ساختمان و خیلی از اماکن دیگر استفاده کرد. بنابراین معمولاً از چوب‌هایی که دارای گره چوب فراوان هستند استفاده نمی‌شود. درختان کاج فنلاندی خاصیتی دارند که معمولاً در تنه خود زایش شاخه‌های انشعابی کمتری دارند؛ بنابراین چوب آن‌ها دارای تعداد گره‌های بسیار کمی است ولی متاسفانه با توجه به استفاده از مواد اولیه نامناسب در تولید چوب ترمو ایرانی، این امر درباره چوب ترمو ایرانی صدق نمی‌کند و این چوب مناسب برای استفاده در فضای خارجی نظیر نما، کفپوش محوطه خارجی، روف گاردن، آلاچیق و … نبوده و با استفاده از موادی مانند رنگ چوب تنها مقداری به مقاومت آن افزوده می‌گردد.

کیفیت و دوام چوب ترمو ایرانی و فنلاندی

عدم جذب رطوبت و مقاومت در برابر پوسیدگی، باران، آفتاب و حشرات، ثابت بودن ابعاد، وزن کمتر و … مزیت‌های بارز یک چوب ترمو نسبت به سایر چوب ها است که طی اعمال فرایند ترمووود روی چوب طبیعی حاصل می‌شود. مزایای گفته شده در بین انواع ترمووود نیز متغیر است. بعنوان مثال ممکن است میزان مقاومت یک چوب ترمووود در برابر نفوذ آب بسیار بیشتر از ترمووود دیگر باشد یا ممکن است تغییرات ابعادی در انواع چوب ترمو متفاوت باشد. به جرات می‌توان گفت این اختلاف، حاکی از تفاوت کیفیت مواد اولیه و استاندارد بودن یا نبودن فرایند ترمووود است. در ادامه تفاوت‌های مواد اولیه و و تکنولوژی بکار گرفته شده در تولید ترمووود ایرانی و فنلاندی بررسی خواهد شد.

ماده اولیه چوب ترمووود ایرانی و فنلاندی

به عنوان ماده اولیه، چوب‌های رشد یافته در شمال فنلاند بسیار با کیفیت هستند. ترمووود تولید شده از این چوب‌ها دارای کیفیت بالاتری نسبت به ترمووود تولید شده از سایر چوب‌ها است. از جمله این چوب‌ها درختان کاج سوزنی یا پاین است. همانطور که در مقاله مربوط به تشخیص کیفیت ترمووود گفته شد یکی از موارد مهم در کیفیت ترمووود وجود گره‌های منظم در بافت چوب است. این درختان به لحاظ اینکه تزئینی هستند بافت منظم و گره‌های پروانه ای شکل دارند که تاثیر مستقیم در کیفیت محصول ترمووود خواهد داشت و همین امر باعث شده است تا استفاده از نمونه‌های فنلاندی در پروژه‌هایی مانند ساخت سونا خشک ببشتر مورد توجه قرار گیرد.

تکنولوژی اعمال فرایند ترمووود

نکته دیگری که در بکارگیری چوب‌های ترمو بسیار حائز اهمیت است اجرای صحیح و استاندارد فرایند فرآوری چوب ترمو است‌ چون حتی با کیفیت‌ترین چوب در اثر اجرای غیر استاندارد فرآیند، به ترموووود ضعیف و بی کفیت تبدیل می‌شود. میزان حرارت، یکنواختی حرارت، شرایط عاری از اکسیژن، کنترل رطوبت حین فرایند، روند افزایش و کاهش حرارت و طول مدت حرارت دهی درون کوره و … تنها برخی از استانداردهای لازم برای تولید چوب ترمو است. آزمایشهای استاندارد برای تعیین کیفیت چوب ترمو بسیار دقیق و پیچیده بوده و تنها در آزمایشگاه های مجهز کشور های اروپایی انجام می شود که مراکز اصلی آن در کشور های فنلاند، استونی ، آلمان و سوئد قرار دارد. ترمووود فنلاندی استاندارد برای تمامی کاربردهای چوب ترمو مانند دکوراسیون داخلی و نما قابل استفاده است درحالیکه چوب ترمووود ایرانی که توسط تولید کنندگان غیر معتبر تولید می شود به دلیل کیفیت پایین و نداشتن استانداردهای لازم در فضای باز دچار مشکل خواهد شد.

همانطور که گفته شد وجود ترک در چوب خام باعث پایین آمدن کیفیت چوب ترمو خواهد شد؛ حتی اگر که عملیات انجام شده مطابق استانداردهای تایید شده در انجمن ترمووود فنلاند باشد چوب ترمو حاصل از آن از نظر ظاهری شاید تفاوت چندانی با محصول حاصل از عملیات استاندارد نداشته باشد اما ترک هایی درون چوب ایجاد می گردد که به راحتی قابل تشخیص نیست و پس از استفاده ترمووود در فضای باز و مواجهه با تنشهای محیطی این ترکها رشد یافته و به سطح چوب می رسند. با توجه به اینکه کشور ایران از جنگل و درختان کاج مورد نیاز و مواد اولیه غنی نیست، برای تولید چوب ترمو در ایران اقدام به استفاده از چوب و مواد اولیه بی کیفیت مانند رنگ چوب وارد شده از کشورهایی نظیر روسیه شده است که این امر باعث عدم مقاومت و پایداری لازم در چوب ترمو خواهد بود. تهران‌وود عرضه کننده ترمووود با کیفیت و بدون گره از چوب های وارداتی جنگل های سوزنی برگ شمال روسیه است. این ترمووودها دارای مقاومت بالا و استحکام در برابر نیروهای مکانیکی خارجی است. منزو وود Menzowood ، تی وود Twood و مازندوود MCA نمونه های باکیفیت از ترمووود ایرانی است.

تفاوت ظاهری چوب ترمووود ایرانی با فنلاندی

رنگ ترمووود فنلاندی تیره بوده و در شرایطی که مقدار رطوبت هوا متغیر است، بسیار پایدارتر است. در چوب ترمو ایرانی به دلیل غیر همگن بودن دمای اکثر کوره های ایرانی به اجبار دمای کوره در محدوده پایین تر از استاندارد ترمووود تنظیم می شود تا چوب درون کوره نسوزد. به همین دلیل رنگ چوب ترمووود ایرانی به دلیل فرآوری در دمای پایین تر، روشن‌تر از چوب ترمو فنلاندی است. از لحاظ کیفیت پرداخت و صاف و صیقلی بودن کناره های چوب، ترمووود ایرانی دارای کیفیت پایین تر است که در این مورد بستگی مستقیم به دستگاه مولدر (Molder) مورد استفاده در فرآیند پرداخت دارد. همچنین با توجه به استاندارد نبودن شرایط اکثر کوره ترمووود در ایران معمولا در ابتدا و انتهای شاخه های ترمووود ترک های ریز و درشت مشاهده می شود که علاوه بر تاثیرگذاری روی ظاهر محصول بر دوام آن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مقایسه قیمت ترمووود ایرانی با ترمووود فنلاندی

از مزایای چوب ترمو فنلاندی طول عمر ۲۰ سال به بالا, پایداری در برابر عوامل محیطی، مقاومت در برابر بسیاری از حشرات, فقدان مواد شیمیایی در محصول و تنوع بالای آن است. قیمت هر متر مربع ترمووود فنلاندی به ابعاد و مشخصات کیفی آن بستگی دارد. همانطور که گفته شد در تولید ترمووود ایرانی به دلیل ارزان سازی عموما از چوب های با کیفیت پایین وارداتی از کشور روسیه استفاده می شود که از لحاظ کیفی قابل مقایسه با درختان جنگل های فنلاندی نبستند و این امر باعث کم شدن مقاومت و پایداری مورد انتظار از ترمووود ایرانی می‌شود. البته نا گفته نماند که تولید کنندگان انگشت شماری هم وجود دارند که از چوب های با کیفیت بالای وارداتی از روسیه، گرجستان، آلمان، فنلاند و سوئد استفاده می کنند که طبعا محصولات این دسته از تولید کنندگان ترمووود ایرانی دارای کیفیت و قیمت بالاتری است. بدون در نظر گرفتن کیفیت چوب ترمو می‌توان گفت قیمت ترمووود ایرانی بسیار کمتر از ترمووود فنلاندی است اما در صورتی که این مقایسه با در نظر گرفتن نسبت کیفیت و مزایای چوب ترمو فنلاندی به قیمت آن انجام شود، بی شک چوب ترمووود ایرانی در کفه پایین ترازو قرار خواهد گرفت.

برای تهیه انواع مختلف ترمووود به وب سایت تهران وود مراجعه کنید و از طریق شماره تلفن‌های شرکت از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

 



برنامه های درخواستی و یا پیشنهادی خود را به ما اطلاع دهید

درخواست/پیشنهاد
x
بت اسپات